Základná škola na Gessayovej ulici č. 2 sa nachádza v Bratislave, mestskej časti Petržalka.

Otvorená a do užívania bola odovzdaná v septembri 1982. Právnu subjektivitu získala 1.6.1997. Kapacitne je projektovaná ako 22 triedna škola s odbornými učebňami, 2 telocvičňami, školským športovým areálom, školskou jedálňou a školským klubom detí.
Súčasnosť
V školskom roku 2019 / 2020 sme otvorili 23 tried. Na prvom stupni trinásť, na druhom desať tried a 9 oddelení ŠKD. Vzdeláva sa v nich spolu 496 žiakov. Na I. stupni 258 a na II. stupni 238 žiakov. O ich vzdelanie a výchovu sa stará 30 učiteľov a 9 vychovávateliek. Na pomoc žiakom aj rodičom sú k dispozícii dve školské špeciálne pedagogičky, školská psychologička a výchovný poradca. Naši žiaci využívajú pre svoj rozvoj veľkú a gymnastickú telocvičňu, 2 IKT učebne, 4 učebne s interaktívnou tabuľou, odborné učebne na vyučovanie biológie, chémie, cudzích jazykov, hudobnej výchovy, ďalej žiaci využívajú školskú knižnicu na vyučovanie literatúry, žiacku cvičnú kuchynku a na športové aktivity školský areál, na ktorom bolo škole v septembri 2010 do užívania a správy odovzdané multifunkčné ihrisko. Súčasťou školského areálu sú aj tenisové kurty, ktoré sú prenajaté Tenisovému klubu OLYMP a ktoré využívajú aj deti našej školy.
Učebný plán
na 1. stupni- ISCED1
na 2. stupni- ISCED2
Vzdelávacia oblasť | Vyučovací predmet | primárne vzdelávanie
ročník |
nižšie stredné vzdelávanie
ročník |
||||||||||
1. | 2. | 3. | 4. | Σ
|
5. | 6. | 7. | 8. | 9. | Σ
|
|||
Jazyk a komunikácia | slovenský jazyk a literatúra | 9 | 8 | 7+1 | 7+1 | 33 | 5 | 5 | 4+1 | 5 | 5 | 25 | |
anglický jazyk | 2 | 2 | 3 | 3 | 10 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 15 | ||
druhý cudzí jazyk | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 9 | |||||||
Matematika a práca s informáciami | matematika | 4 | 4 | 4 | 4 | 17 | 4+1 | 4+1 | 4+1 | 4+1 | 5 | 25 | |
informatika | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | ||||||
informat.výchova | 1 | 1 | |||||||||||
Človek a príroda | prvouka | 1 | 2 | 3 | |||||||||
prírodoveda | 1 | 2 | 3 | ||||||||||
fyzika | 2 | 1 | 2 | 1+1 | 7 | ||||||||
chémia | 2 | 2 | 1+1 | 6 | |||||||||
biológia | 2 | 1 | 2 | 1 | 1+1 | 8 | |||||||
Človek a spoločnosť | vlastiveda | 1 | 2 | 3 | |||||||||
dejepis | 1 | 1 | 1 | 1 | 2+1 | 7 | |||||||
geografia | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 6 | |||||||
občianska náuka | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | ||||||||
Človek a hodnoty | etická výchova/
nábožen.výchova |
1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | |
Človek a svet práce | pracovné vyučovanie | 1 | 1 | 2 | |||||||||
technika/technika a svet práce | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | |||||||
Umenie a kultúra | hudobná výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | ||
výtvarná výchova | 2 | 2 | 1 | 1 | 6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | ||
Zdravie a pohyb | telesná výchova/
telesná a športová výchova |
2 | 2+1 | 2+1 | 2 | 9 | 2+1 | 2+1 | 2 | 2 | 2 | 13 | |
Počet hodín spolu | 22 | 23 | 25 | 26 | 96 | 27 | 29 | 30 | 30 | 30 | 146 |
Školský vzdelávací program
- Od 01. septembra 2015 postupne Školský vzdelávací program inovujeme podľa pokynov MŠVVaŠ SR.
- V školskom roku 2019/2020 sa inovácia týka posledného 9. ročníka.
- V učebnom pláne vyššie sú farebne vyznačené disponibilné hodiny, ktoré majú za cieľ upevniť vedomosti stanovené učebnými osnovami.
- Počet disponibilných hodín v ročníkoch od 1. – 9. : 2 – 3– 2 –1 – 3 – 4 – 4 – 3– 5
1.ročník: 2 h = 2 h ANJ,
2.ročník: 3 h = 2 h ANJ, 1 h TEV
3.ročník: 2 h = 1 h SJL, 1 h TEV
4.ročník: 1 h = 1 h SJL
5.ročník: 3 h = 1 h 2. CUJ, 1 h MAT a 1 h TŠV
6.ročník: 4 h = 2 h 2. CUJ, 1 h MAT a 1 h TŠV
7.ročník: 4 h = 2 h 2. CUJ, 1 h MAT a 1 h SJL
8.ročník: 3 h = 2h 2. CUJ, 1 h MAT,
9.ročník: 5 h = 2 h 2. CUJ, 1 h CHEM, 1 h FYZ, 1 h BIO
- Počet skupín a počet žiakov v skupine sa určuje podľa priestorových, personálnych a finančných podmienok školy, podľa charakteru činnosti žiakov, podľa náročnosti predmetu s ohľadom na požiadavky ochrany zdravia a bezpečnosti práce.
- Vo vyučovacích predmetoch vzdelávacej oblasti Človek a príroda sa žiaci delia na skupiny pri témach, kde sa vyžaduje nadobúdanie a overovanie praktických zručností žiakov.
- Na vyučovanie predmetu náboženská výchova alebo etická výchova sa spájajú žiaci rôznych tried toho istého ročníka a vytvárajú sa skupiny s najvyšším počtom žiakov 20. Minimálny počet žiakov v skupine je 12. Ak počet žiakov v ročníku je nižší ako 12, je možné spájať žiakov do skupiny aj z viacerých ročníkov. Ak si žiak vyberie predmet, navštevuje ho bez zmeny počas celého školského roka.
- Od 5. ročníka majú žiaci možnosť zvoliť si 2. CUJ v alternatíve NEJ/RUJ. V 5. ročníku 2. CUJ nie je klasifikovaný.
- Na vyučovanie predmetu informatika a informatická výchova možno žiakov jednej triedy deliť na skupiny, ktoré sa napĺňajú do počtu najviac 17 žiakov.
- Na vyučovanie predmetu telesná a športová výchova je najvyšší počet žiakov v skupine 25. Triedy sa na druhom stupni školy delia alebo spájajú na skupiny chlapcov a skupiny dievčat toho istého ročníka.
- Na vyučovanie predmetov svet práce a technika sa vytvárajú skupiny s najvyšším počtom žiakov 17.
- Podľa tohto rámcového učebného plánu sa vzdelávajú aj žiaci so zdravotným znevýhodnením začlenení v rámci integrácie do bežných tried.
Zameranie a stratégia školy
Prioritou našej školy je spokojnosť žiakov s celkovou úrovňou školy a uznanie rodičov s kvalitou výstupov a výsledkov práce zamestnancov školy.
Princípy školy sú sformulované do štyroch pilierov vzdelávania:
- učiť sa poznávať – budovať si základné predpoklady pre úspešnú komunikáciu, otvárať sa rôznym oblastiam poznania,
- učiť sa jednať – to, čo sa žiak naučí, musí byť použiteľné v praxi – profesijná príprava sa sústredí na univerzálne zručnosti, učí flexibilite, nekonvenčnému a inovatívnemu mysleniu,
- učiť sa žiť medzi ľuďmi – dokázať úspešne komunikovať, spolupracovať a rešpektovať odlišnosti každého človeka,
- učiť sa byť – dokázať si stanoviť životné priority, byť zodpovedný sám za seba a svoje konanie a tým tiež za okolitý svet.
Pri profilácii školy vychádzame z personálnych podmienok a materiálnej vybavenosti školy ako aj zo záujmov žiakov a rodičov školy. Školský vzdelávací program si kladie za cieľ vytvárať bezpečné neohrozujúce prostredie školy s priateľskou a tvorivou klímou. Pri napĺňaní myšlienky „Cesta k zdokonaľovaniu osobnosti žiaka“ možno priority a ciele nášho školského vzdelávacieho programu zhrnúť do nasledovných okruhov:
- Ponúknuť a zabezpečiť kvalitnú prípravu žiakov v cudzích jazykoch so zameraním na komunikatívnosť a s ohľadom na schopnosti jednotlivých žiakov:
– anglický jazyk ako prvý cudzí jazyk od 1. ročníka v dvojhodinovej dotácii zapojením sa do projektu MČ Bratislava-Petržalka „Inovácia obsahu a metód vyučovania v ANJ“ a od 3. ročníka podľa rámcového učebného plánu,
– druhý cudzí jazyk nemecký v alternácii s ruským podľa záujmu žiakov a rodičov od 5. ročníka v 1 hodinovej dotácii a od 6. ročníka v dvojhodinovej dotácii,
– v 5. ročníku druhý cudzí jazyk neklasifikujeme s ohľadom na prechod žiakov z 1. na 2. stupeň ZŠ a u žiakov začlenených druhý cudzí jazyk neklasifikujeme
- Ponúknuť a zabezpečiť kvalitnú prípravu žiakov v telesnej a športovej výchove rozšírením časovej dotácie na 3 hodiny týždenne so zameraním na športovú gymnastiku, atletiku a loptové hry:
– niekoľkoročná dobrá skúsenosť nám potvrdila opodstatnenosť rozšírenia časovej dotácie vyučovania telesnej výchovy z dvoch na tri hodiny týždenne vo väčšine ročníkov – podľa počtu disponibilných hodín,
– zvýšením pohybových aktivít žiakov dopoludnia aj pestrou športovou krúžkovou činnosťou popoludní napĺňame jednu z hlavných zásad stanovených v Národnom programe prevencie obezity u detí.
- Rozvíjať čitateľskú gramotnosť a s tým súvisiace kľúčové kompetencie v oblasti komunikačných schopností žiakov:
– pre napĺňanie čitateľských a komunikačných cieľov sme v posledných dvoch rokoch zvýšenú pozornosť venovali rekonštrukcii priestorov školskej knižnice a aktualizácii knižničného fondu. Na nákup nových titulov máme vyčlenenú sumu 1000 € ročne.
- V oblasti informačno-komunikačných technológií ponúknuť žiakom vhodné materiálne podmienky, vzdelávať k digitálnej gramotnosti, naučiť žiakov racionálne a najmä bezpečne narábať s informáciami získanými prostredníctvom internetu a sociálnych sietí:
– škola má vybudované dve funkčné učebne na vyučovanie informatiky, všetky učebne vybavené PC jednotkou a dataprojektorom, ďalšie dve učebne s interaktívnou tabuľou, výborným signálom prostredníctvom spoločnosti SANET šíreným WIFI do všetkých priestorov školy, kvalifikovaných pedagógov a správcu siete. Od septembra 2017 prešla škola na elektronickú triednu knihu a od roku 2018 aj na elektronickú dochádzku a stravovací systém žiakov aj zamestnancov školy
- Poskytovať kvalitné základné vzdelanie založené na aktívnych schopnostiach žiakov:
– tento dôležitý cieľ napĺňame prostredníctvom kvalifikovaných členov pedagogického zboru, ktorých vedenie motivuje a umožňuje im celoživotne sa vzdelávať formou kontinuálneho vzdelávania
- Formovať tvorivý životný štýl, sociálne cítenie vo vzájomných vzťahoch a hodnotové orientácie zamerané na výchovu k ľudským právam a osobným slobodám:
– k dosiahnutiu týchto hodnotových cieľov využívame najmä alternatívne formy vyučovania – besedy so zaujímavými osobnosťami, exkurzie, výstavy, filmové a divadelné predstavenia, výchovné koncerty a pod.
- Žiakov vychovávať v duchu humanistických princípov a princípov environmentálnej výchovy. Na tieto princípy sú zamerané aj predmety školského vzdelávacieho programu:
– škola sa aktívne zapája do zberových aktivít a od septembra 2017 aj do Projektu Nehádžme všetko do jedného vreca.
- V spolupráci s rodičmi budeme zo žiakov vychovávať pracovitých, zodpovedných, morálne vyspelých a slobodných ľudí:
– hlavnou zásadou pri napĺňaní cieľa je dôsledné dodržiavanie jednotného pôsobenia školy a rodiny, ktoré vyžadujeme
- Pomáhať žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, žiakom zo sociálne znevýhodneného a málo podnetného prostredia a tiež nadaným a talentovaným žiakom:
– v škole pracujú dvaja školskí špeciálni pedagógovia a od septembra 2017 aj školský psychológ, ktorí pre žiakov, učiteľov a rodičov zabezpečujú: odborné poradenstvo učiteľom pri inklúzii, individuálnu pomoc pre žiakov a osvetu pre rodičov.
- Budeme pokračovať vtradíciách našej školy, udržiavať, prípadne zvyšovať prestíž, ktorú naša škola požíva u širokej verejnosti, naďalej rozvíjať silné stránky našej školy a maximálne eliminovať a napravovať to, čo považujeme za nedostatky:
– na zabezpečenie tohto cieľa sme sa zapojili do projektu autoevalvácie školy Sebahodnotiace procesy školy.
- Chceme naučiť žiakov otvorenému spôsobu jednania v duchu stanovených pravidiel správania podľa platného školského poriadku, práv dieťaťa a Listiny ľudských práv a slobôd:
– o dosiahnutie cieľov sa snaží celý kolektív školy – napĺňanie, priebeh a výsledky sleduje koordinátor pre výchovu k ľudským právam.
Záujmová činnosť
– Príloha č. 2 Krúžková činnosť – ponuka
P.č. | Názov krúžku | Termín |
1. | Rope skipping
krúžok pre žiakov 1. – 2. stupňa |
Po, Št 14:00-16:00 |
2. | Pohybové hry krúžok pre žiakov 1. -2.roč. | Po 14:00-16:00 |
3. | Varenie krúžok pre žiakov 4. – 9. ročníka | St, Št 14:00-16:00 |
4. | Mladý novinár
krúžok pre žiakov 5. –9. roč. krúžok pre žiakov 3. -4. roč. |
Št 14:00-16:00 |
5. | Tvorivé dielne krúžok pre žiakov 3.-4.roč. | Po 14:00-16:00 |
6. | Futbal krúžok pre žiakov 2. stupňa | St 14:00-16:00 |
7. | Basketbal chlapci 1. st. | Po 16:00-17:00 |
8. | Strelecký krúžok pre žiakov 2. stupňa | Po 14:00-16:00 |
9. | Basketbal dievčatá 5. ročník | Ut, Št 16:00-17:00 |
10. | Jazykové a rečové zručnosti
krúžok pre žiakov 9. ročníka |
Po 14:00-16:00 |
11. | Matematika a logika
krúžok pre žiakov 2. stupňa |
St 14:00-16:00 |
12. | Športové hry pre žiakov 2. stupňa | St 14:00-16:00 |
13. | Angličtina Start Right 1. roč. | Ut, Pi 13:45-14:30 |
14. | Angličtina Start Right 2. roč. | Ut, Pi 13:45-14:30 |
15. | Angličtina Start Right 3. roč. | Ut, Pi 14:45-15:30 |
16. | Angličtina Start Right 4. roč. | Ut, Pi 14:45-15:30 |
17. | Angličtina Start Right 5.roč. | Ut, Pi 15:45-16:30 |
18. | Angličtina Start Right 7.roč. | Ut, Pi 15:45-16:30 |
19. | Gymnastika | Po,Št 16:30-17:30 |
20. | Karate | Po,Št 16,30:17,30 |
21. | Tenis | kurty |
22. | Zápasenie – chlapci a dievčatá od 6 rokov | Ut,Št 16,00-17,30 |
23. | Programovanie pre žiakov od 8- 13 rokov | Ut,Št 14,00-15,00 |
24. | Stolný tenis | Ut 16,00 – 17,00 |
Záujmová činnosť, ktorú ponúkajú športové kluby a občianske združenia v prenajatých priestoroch našej školy:
– OZ Karate Klub Seiken ponúka pre žiakov výcvik a tréningy v karate (naši žiaci, členovia Klubu Seiken dosahujú medzinárodné úspechy)
– OZ Tenisový klub OLYMP ponúka na tenisových dvorcoch výcvik a tréningy v tenise
– Bratislavský chlapčenský zbor Mgr. Art. Magdalény Rovňákovej
ponúka pre talentovaných chlapcov možnosť stať sa členom zboru (zápis každoročne na začiatku školského roka po absolvovaní konkurzu)
– vyučovanie anglického jazyka International House Bratislava
– Zápasnícky klub pre chlapcov a dievčatá, ktorý vedie bývalý majster sveta p. Rodion Kertanti
Alternatívne formy vyučovania
– vyučovanie prostredníctvom interaktívnych a digitálnych technológií, exkurzie, besedy s pozvanými lektormi, spolupráca s ŠKD a CVČ, spolupráca MŠ na Gessayovej ul. a žiakov 1. ročníka, škola v prírode a lyžiarsky kurz podľa záujmu detí a rodičov, letné tábory pri mori, prezentácie a projekty v rámci voliteľných predmetov na 2. stupni, aktivity žiackeho parlamentu.
– naša škola tradične zabezpečuje organizáciu okresného kola súťaže v umeleckom prednese poézie a prózy Hviezdoslavov Kubín, Fyzikálnu olympiádu a Olympiáda zručností
Projekty
– (ESF) -Rozvojový program – Inovácia obsahu a metód vyučovania anglického jazyka v 1.- 4. ročníku základných škôl v mestskej časti Bratislava – Petržalka
– Európa v škole – doplnková forma implementácie európskej dimenzie do procesu výchovy a vzdelávania- spolupatričnosť Európy
– Medzinárodné partnerstvo škôl E-Twinning
– Detský čin roka
– Naučiť lepšie, odmeniť viac –
– Otvorená škola v oblasti športu – účasť v športových aktivitách Petržalka v pohybe, Liga za duševné zdravie
– Správaj sa normálne – cieľom projektu je budovanie mostu dôvery medzi políciou, školou, dieťaťom, rodinou a verejnosťou.
– Biodiverzita – spoločnosťou Veolia s.r.o. vyhlásený projekt s cieľom výchovy žiakov k ochrane životného prostredia
– Petržalská super škola – veda nie je nuda – cieľom projektu sprostredkovať najnovšie vedecké poznatky o regióne Bratislava-Petržalka formou prednášok kvalifikovanými odborníkmi delegovanými SAV.
– Enviroprojekt – separovaný zber papiera, batérií a komunálneho odpadu
– Game Over – zdravý životný štýl zameraný na výživu a šport
– Záložka do knihy spája školy – cieľom projektu ja nadviazanie kontaktov medzi českými a slovenskými základnými školami a podpora čítania prostredníctvom výmeny záložiek do kníh, ktoré žiaci vyrobia ľubovoľnou technikou.
– Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice s cieľom zábavnou formou podporiť vzťah ku knihám, knižnici a čítaniu.
– Projekt cezhraničnej spolupráce Bratislava – Kittsee, príprava žiakov plniacich povinnú školskú dochádzku osobitným spôsobom na území Rakúska v predmetoch slovenský jazyk a literatúra, dejepis, národohospodársky zemepis a vlastiveda
– Festival olympijských nádejí – projekt s cieľom prehlbovať a rozvíjať záujem a vzťah detí mladšieho školského veku o šport
– Ovocie do škôl – Program MŠ SR na podporu zdravých stravovacích návykov detí s dôrazom na konzumáciu ovocia
Naša spolupráca
Na dosiahnutie vyššej úrovne výchovno-vzdelávacích výsledkov využívame možnosti spolupráce s odbornými inštitúciami s cieľom podporiť osobnostný rozvoj našich žiakov
MÚ MČ Bratislava-Petržalka, OŠaŠ – riadiaca, kontrolná a poradenská činnosť
KZP Petržalka – ponuka kultúrnych a vzdelávacích programov pre žiakov
Ministerstvo školstva SR – legislatívna a poradenská činnosť
ŠPÚ, NÚCEM – odborno-poradenská činnosť, Testovanie 9
IUVENTA – odborné vedenie pri zabezpečovaní súťaží a účasti na nich
Metodicko-pedagogické centrum, Ševčenkova – vzdelávanie pedagogických zamestnancov, celoživotné kontinuálne vzdelávanie PZ a OZ
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny – právna a poradenská činnosť pre deti s poruchami správania a deti zo sociálne znevýhodneného prostredia
Centrum voľného času, Gessayova 6 – spolupráca v oblasti záujmovej činnosti detí a ŠKD, spolupráca pri organizovaní okresných aktivít
Materská škola, Gessayova 31 – spolupráca detí a pedagogických zamestnancov MŠ a 1. ročníka Základnej školy prostredníctvom otvorených hodín, spoločných nácvikov kultúrnych programov a účasti detí MŠ na aktivitách organizovaných ZŠ a naopak
Súkromné centrum špeciálno-pedagogického poradenstva, Stálicová 3254/2 – poskytovanie psychologickej, diagnostickej, výchovnej, poradenskej a preventívnej starostlivosti žiakom, rodičom a pedagógom
Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie ,Švabinského 7 – poskytovanie psychologickej, diagnostickej, výchovnej, poradenskej a preventívnej starostlivosti žiakom, rodičom a pedagógom
Špeciálna základná škola, Žehrianska – oblasť vzdelávanie detí s poruchami učenia, zápis do 1. ročníka
PdF UK, Bratislava – pedagogická prax študentov
Miestne knižnice na Prokofievovej, Rovniankovej, Ambroseho a Furdekovej ulici – rozširovanie čitateľských záujmov, informácia o fonde krásnej literatúry, besedy so známymi osobnosťami v oblasti literárnej tvorby
Obvodné oddelenie Policajného zboru (OO PZ) ,Petržalka – stred, Námestie hraničiarov – spolupráca pri vyžiadaní pomoci vo veciach zabezpečenia vnútorného poriadku a bezpečnosti školy, ochrany budovy školy a jej okolia, preventívne besedy so žiakmi
Ústav experimentálnej psychológie SAV – spolupráca pri výskume čitateľskej gramotnosti detí
Ignác Gessay
(17.6.1874 – 12.8.1928)
Ignác Gessay bol novinár a politik. Narodil sa v Tvrdošíne okres Dolný Kubín. Zomrel v Bratislave 12.8.1928. Je pochovaný v Bratislave na Ondrejskom cintoríne. Čierny náhrobný kameň na jeho hrobe je ľahko vidno z chodníka ulice 29. augusta s výraznými zlatými literami jeho mena.
Jeho otec Jozef Gessay bol roľník , matka Žofia, rodená Ferančíková. S manželkou Emíliou, rodenou Kohútovou mal 2 dcéry a 2 synov.
V rokoch 1880 – 1885 vychodil ľudovú školu v Tvrdošíne, v rokoch 1886 – 1890 študoval na gymnáziu v Trstenej, v rokoch 1890 – 1891 študoval na učiteľskom ústave v Spišskom podhradí a v rokoch 1891 – 1894 v Egeri v Maďarsku.
Od roku 1894 učil na Orave vo Veľkých Žbinciach, Liesku, Štefanove nad Oravou, Tvrdošíne – Krásnej Hôrke, Ústí nad Priehradou, neskôr aj v Zemplíne. Po presídlení do USA učil od roku 1898 do roku 1900 v meste Olyphant v štáte Pensylvánia. Od roku 1900 až 1910 bol redaktor Amerikánsko-slovenských novín v Pittsburghu, súčasne od roku 1903 – 1919 redaktorom Slovenského denníka a jeho hlavným redaktorom, od roku 1908 redaktorom Raráška, od roku 1913 hlavný redaktor New Yorského denníka , od roku 1911 Národných novín, orgánu Národného slovenského spolku, ktorý v roku 1915 spolu s Jánom Pankúchom založili. ( Ján Pankúch pôsobil v štáte Pensylvánia najprv ako baník, neskôr ako tlačiarenský robotník, tlačiar a neskôr majiteľ tlačiarne a vydavateľ, ktorý zabezpečoval tlač a vydávanie slovenských národných publikácií pre slovenských vysťahovalcov v USA.). Od roku 1915 – 1918 bol redaktorom Denného hlasu, stredoškolského časopisu Mládež, 1918 zakladateľ Nového Slováka, orgánu Slovenskej ligy v Amerike , 1918 – 1919 jeho redaktor. V roku 1919 bol členom československej delegácie na mierovej konferencii v Paríži. V roku 1920 organizoval repatriáciu slovenských vysťahovalcov z USA , v rokoch 1920 – 1922 vydával informatívny časopis o slovenských vysťahovalcoch Americký Slovák v Bratislave.
Ako príslušník slovenského národného hnutia bol perzekvovaný uhorskými úradmi. Organizačne sa zameriaval na kultúrne a politické povznesenie amerických Slovákov, v roku 1901 bol funkcionárom Národného slovenského spolku. Bol v roku 1907 spoluzakladateľom a funkcionár Slovenskej ligy, pôvodca osvetovej akcie a edície „Štyri knihy za dolár“, prispel do jej prvého zväzku (Kompendium od P. Jamarika).
Po roku 1914 bol spoluorganizátorom prvého československého zahraničného odboja , ako referent pre vojenské veci zostavoval v Clevelande slovenské dobrovoľnícke jednotky , inšpiroval milióndolárovú zbierku na pomoc Slovensku. Pripravoval Clevelandskú dohodu , v máji 1918 podpísal Pittsburghskú dohodu a bol členom Československej národnej rady v USA. V roku 1920 založil Slovenskú ligu na Slovensku, ktorá mala najmä na národnostne zmiešanom území buržoáznej I. ČSR kultúrno-výchovné ciele.
Bol autorom politickej a kultúrnej publicistiky, drobných próz, didaktických veršov, asi 4 tisíce úvodníkov. Redigoval 7 ročníkov Národného kalendára, v ktorom uverejňoval svoju poéziu. V roku 1914 organizoval tlačové kampane proti návštevám maďarských politikov Aponiho a Károlyho v USA. Je autorom dejín USA a memoárov o politických udalostiach okolo vzniku československej samostatnosti.
Jeho syn Ján Gessay bol redaktorom v USA, kde v roku 1910 vydával v Pittsburghu mesačník Mládež, v roku 1912 redigoval v Scrantone štát Pensylvánia mesačník Nová vlasť.
Druhý syn Vladimír Gessay, maliar, ktorý sa narodil 28.10.1904 v Pittsburghu štát Pensylvánia USA žil do roku 1945 v USA. Od roku 1920 študoval v súkromnej maliarskej škole G. Malého v Bratislave, 1922 – 1930 na Akadémii výtvarných umení v Prahe u j. Obrovského a 1925 – 1930 u Maxa Švabinského, 1930 – 1931 na Akadémii Julien v Paríži u Jeana –Paula Laurensa. V roku 1937 zabezpečoval v New Yorku ako člen Spolku slovenských umelcov výstavu slovenského umenia. Vo svojej výtvarnej práci naväzoval na slovenskú výtvarnú generáciu 20. rokov v jej hľadaní národného slohu, maľoval krojové štúdie, horské krajiny a zátišia. Inšpiroval sa najmä vidieckym životom stredného Slovenska, Horehroním a Važcom.