Škola

Základná škola na Gessayovej ulici č. 2 sa nachádza v Bratislave, mestskej časti Petržalka.

Otvorená a do užívania bola odovzdaná v septembri  1982. Právnu subjektivitu získala 1.6.1997. Kapacitne je projektovaná ako 22 triedna škola s odbornými učebňami, 2 telocvičňami, školským športovým areálom, školskou  jedálňou a školským klubom detí.

 Súčasnosť

V školskom roku 2019 / 2020 sme otvorili 23 tried. Na prvom stupni trinásť,  na druhom desať tried a 9 oddelení ŠKD. Vzdeláva sa v nich spolu 496 žiakov. Na  I. stupni 258 a na II. stupni 238 žiakov. O ich vzdelanie a výchovu sa stará 30 učiteľov a 9 vychovávateliek. Na pomoc žiakom aj rodičom sú k dispozícii dve školské špeciálne pedagogičky, školská psychologička a výchovný poradca. Naši žiaci využívajú pre svoj rozvoj veľkú a gymnastickú telocvičňu, 2 IKT učebne, 4 učebne s interaktívnou tabuľou, odborné učebne na vyučovanie biológie, chémie, cudzích jazykov, hudobnej výchovy, ďalej žiaci využívajú školskú knižnicu na vyučovanie literatúry, žiacku cvičnú kuchynku a na športové aktivity školský areál, na ktorom bolo škole v septembri 2010 do užívania a správy odovzdané multifunkčné ihrisko. Súčasťou školského areálu sú aj tenisové kurty, ktoré sú prenajaté Tenisovému klubu OLYMP a ktoré využívajú aj deti našej školy.

 Učebný plán

na 1. stupni- ISCED1

na 2. stupni- ISCED2

Vzdelávacia oblasť Vyučovací predmet primárne vzdelávanie

ročník

nižšie stredné vzdelávanie

ročník

1. 2. 3. 4. Σ

5. 6. 7. 8. 9. Σ

Jazyk a komunikácia slovenský jazyk a literatúra 9 8 7+1 7+1 33 5 5 4+1 5 5 25
anglický jazyk 2 2 3 3 10 3 3 3 3 3 15
druhý cudzí jazyk 1 2 2 2 2 9
Matematika a práca s informáciami matematika 4 4 4 4 17 4+1 4+1 4+1 4+1 5 25
informatika 1 1 1 1 1 1 4
informat.výchova 1 1
Človek a príroda prvouka 1 2 3
prírodoveda 1 2 3
fyzika 2 1 2 1+1 7
chémia 2 2 1+1 6
biológia 2 1 2 1 1+1 8
Človek a spoločnosť vlastiveda 1 2 3
dejepis 1 1 1 1 2+1 7
geografia 2 1 1 1 1 6
občianska náuka 1 1 1 1 4
Človek a hodnoty etická výchova/

nábožen.výchova

1 1 1 1 4 1 1 1 1 1 5
Človek a svet práce pracovné vyučovanie 1 1 2
technika/technika a svet práce 1 1 1 1 1 5
Umenie a kultúra hudobná  výchova 1 1 1 1 4 1 1 1 1 4
výtvarná  výchova 2 2 1 1 6 1 1 1 1    1 5
Zdravie a pohyb telesná výchova/

telesná a športová výchova

2 2+1 2+1 2 9 2+1 2+1 2 2 2 13
Počet hodín spolu   22 23 25 26 96 27 29 30 30 30 146

Školský vzdelávací program

  1. Od 01. septembra 2015 postupne Školský vzdelávací program inovujeme podľa pokynov MŠVVaŠ SR.
  2. V školskom roku  2019/2020 sa inovácia týka posledného 9. ročníka.
  3. V učebnom pláne vyššie sú farebne vyznačené  disponibilné hodiny, ktoré majú za cieľ upevniť vedomosti stanovené učebnými osnovami.
  4. Počet disponibilných hodín v ročníkoch od 1. – 9. : 2 – 3– 2 –1 – 3 – 4 – 4 – 3– 5

1.ročník: 2 h     =             2 h ANJ,

2.ročník: 3 h     =             2 h ANJ, 1 h TEV

3.ročník: 2 h     =             1 h SJL, 1 h TEV

4.ročník: 1 h     =             1 h SJL

5.ročník: 3 h     =             1 h 2. CUJ, 1 h MAT a 1 h TŠV

6.ročník: 4 h     =             2 h 2. CUJ, 1 h MAT a 1 h TŠV

7.ročník: 4 h     =             2 h 2. CUJ, 1 h MAT a 1 h SJL

8.ročník: 3 h     =             2h  2. CUJ, 1 h MAT,

9.ročník: 5 h     =             2 h 2. CUJ, 1 h CHEM, 1 h FYZ, 1 h BIO

  1. Počet skupín a počet žiakov v skupine sa určuje podľa priestorových, personálnych a finančných podmienok školy, podľa charakteru činnosti žiakov, podľa náročnosti predmetu s ohľadom na požiadavky ochrany zdravia a bezpečnosti práce.
  2. Vo vyučovacích predmetoch vzdelávacej oblasti Človek a príroda sa žiaci delia na skupiny pri témach, kde sa vyžaduje nadobúdanie a overovanie praktických zručností žiakov.
  3. Na vyučovanie predmetu náboženská výchova alebo etická výchova sa spájajú žiaci rôznych tried toho istého ročníka a vytvárajú sa skupiny s najvyšším počtom žiakov 20. Minimálny počet žiakov v skupine je 12. Ak počet žiakov v ročníku je nižší ako 12, je možné spájať žiakov do skupiny aj z viacerých ročníkov. Ak si žiak vyberie predmet, navštevuje ho bez zmeny počas celého školského roka.
  4. Od 5. ročníka majú žiaci možnosť zvoliť si 2. CUJ v alternatíve NEJ/RUJ. V 5. ročníku 2. CUJ nie je klasifikovaný.
  5. Na vyučovanie predmetu informatika a informatická výchova možno žiakov jednej triedy deliť na skupiny, ktoré sa napĺňajú do počtu najviac 17 žiakov.
  6. Na vyučovanie predmetu telesná a športová výchova je najvyšší počet žiakov v skupine 25. Triedy sa na druhom stupni školy delia alebo spájajú na skupiny chlapcov a skupiny dievčat toho istého ročníka.
  7. Na vyučovanie predmetov svet práce a technika sa vytvárajú skupiny s najvyšším počtom žiakov 17.
  8. Podľa tohto rámcového učebného plánu sa vzdelávajú aj žiaci so zdravotným znevýhodnením začlenení v rámci integrácie do bežných tried.

 

Zameranie a stratégia školy

Prioritou našej  školy je spokojnosť žiakov s celkovou úrovňou školy a uznanie rodičov s kvalitou výstupov a výsledkov práce zamestnancov školy.

 

 Princípy školy sú sformulované do  štyroch pilierov vzdelávania:

  • učiť sa poznávať – budovať si základné predpoklady pre úspešnú komunikáciu, otvárať sa rôznym oblastiam poznania,
  • učiť sa jednať – to, čo sa žiak naučí, musí byť použiteľné v praxi – profesijná príprava sa sústredí na univerzálne zručnosti, učí flexibilite, nekonvenčnému a inovatívnemu mysleniu,
  • učiť sa žiť medzi ľuďmi – dokázať úspešne komunikovať, spolupracovať a rešpektovať odlišnosti každého človeka,
  • učiť sa byť – dokázať si stanoviť životné priority, byť zodpovedný sám za seba a svoje konanie a tým tiež za okolitý svet.

Pri profilácii školy vychádzame z personálnych podmienok a materiálnej vybavenosti školy ako aj zo záujmov žiakov a rodičov školy. Školský vzdelávací program si kladie za cieľ vytvárať bezpečné neohrozujúce prostredie školy s priateľskou a tvorivou klímou. Pri napĺňaní myšlienky  „Cesta k zdokonaľovaniu osobnosti žiaka“ možno priority a ciele nášho školského vzdelávacieho programu zhrnúť do nasledovných okruhov:

  1. Ponúknuť a zabezpečiť kvalitnú prípravu žiakov v cudzích jazykoch so zameraním na komunikatívnosť a s ohľadom na schopnosti jednotlivých žiakov:

–       anglický jazyk ako prvý cudzí jazyk od 1. ročníka v dvojhodinovej dotácii zapojením sa do projektu MČ Bratislava-Petržalka „Inovácia obsahu a metód vyučovania v ANJ“ a od 3. ročníka podľa rámcového učebného plánu,

–       druhý cudzí jazyk nemecký v alternácii s ruským podľa záujmu žiakov a rodičov od 5. ročníka v 1 hodinovej dotácii a od 6. ročníka v dvojhodinovej dotácii,

–       v 5. ročníku druhý cudzí jazyk neklasifikujeme s ohľadom  na prechod žiakov z 1. na 2. stupeň ZŠ a u žiakov začlenených druhý cudzí jazyk neklasifikujeme

  1. Ponúknuť a zabezpečiť kvalitnú prípravu žiakov v telesnej a športovej výchove rozšírením časovej dotácie na 3 hodiny týždenne so zameraním na športovú gymnastiku, atletiku a loptové hry:

–       niekoľkoročná dobrá skúsenosť nám potvrdila opodstatnenosť rozšírenia časovej dotácie vyučovania telesnej výchovy z dvoch na tri hodiny týždenne vo väčšine ročníkov – podľa počtu disponibilných hodín,

–       zvýšením pohybových aktivít žiakov dopoludnia aj pestrou športovou krúžkovou činnosťou popoludní napĺňame jednu z hlavných zásad stanovených v Národnom programe prevencie obezity u detí.

  1. Rozvíjať čitateľskú gramotnosť a s tým súvisiace kľúčové kompetencie v oblasti komunikačných schopností žiakov:

–       pre napĺňanie čitateľských a komunikačných cieľov sme v posledných dvoch rokoch zvýšenú pozornosť venovali rekonštrukcii priestorov školskej knižnice a aktualizácii knižničného fondu. Na nákup nových titulov máme vyčlenenú sumu 1000 € ročne.

  1. V oblasti informačno-komunikačných technológií ponúknuť žiakom vhodné materiálne podmienky, vzdelávať k digitálnej gramotnosti, naučiť žiakov racionálne a najmä bezpečne narábať s informáciami získanými prostredníctvom internetu a sociálnych sietí:

–       škola má vybudované dve funkčné učebne na vyučovanie informatiky, všetky učebne vybavené PC jednotkou a dataprojektorom, ďalšie dve učebne s interaktívnou tabuľou, výborným signálom prostredníctvom spoločnosti SANET šíreným WIFI do všetkých priestorov školy, kvalifikovaných pedagógov a správcu siete. Od septembra 2017 prešla škola na elektronickú triednu knihu a od roku 2018 aj na elektronickú dochádzku  a stravovací systém žiakov aj zamestnancov školy

  1. Poskytovať kvalitné základné vzdelanie založené na aktívnych schopnostiach žiakov:

–       tento dôležitý cieľ napĺňame prostredníctvom kvalifikovaných členov pedagogického zboru, ktorých vedenie motivuje a umožňuje im celoživotne sa vzdelávať formou kontinuálneho vzdelávania

  1. Formovať tvorivý životný štýl, sociálne cítenie vo vzájomných vzťahoch a hodnotové orientácie zamerané na výchovu k ľudským právam a osobným slobodám:

–       k dosiahnutiu týchto hodnotových cieľov využívame najmä alternatívne formy vyučovania – besedy so zaujímavými osobnosťami, exkurzie, výstavy, filmové a divadelné predstavenia, výchovné koncerty a pod.

  1. Žiakov vychovávať v duchu humanistických princípov a princípov environmentálnej výchovy. Na tieto princípy sú zamerané aj predmety školského vzdelávacieho programu:

–       škola sa aktívne zapája do zberových aktivít a od septembra 2017 aj do Projektu Nehádžme všetko do jedného vreca.

  1. V spolupráci s rodičmi budeme zo žiakov vychovávať pracovitých, zodpovedných, morálne vyspelých a slobodných ľudí:

–       hlavnou zásadou pri napĺňaní cieľa je dôsledné dodržiavanie jednotného pôsobenia školy a rodiny, ktoré vyžadujeme

  1. Pomáhať žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, žiakom zo sociálne znevýhodneného a málo podnetného prostredia a tiež nadaným a talentovaným žiakom:

–       v škole pracujú dvaja školskí špeciálni pedagógovia a od septembra 2017 aj školský psychológ, ktorí pre žiakov, učiteľov a rodičov  zabezpečujú: odborné poradenstvo učiteľom  pri inklúzii, individuálnu pomoc pre žiakov a osvetu pre rodičov.

  1. Budeme pokračovať vtradíciách našej školy, udržiavať, prípadne zvyšovať prestíž, ktorú naša škola požíva u širokej verejnosti, naďalej rozvíjať silné stránky našej školy a maximálne eliminovať a napravovať to, čo považujeme za nedostatky:

–       na zabezpečenie tohto cieľa sme sa zapojili do projektu autoevalvácie školy Sebahodnotiace procesy školy.

  1. Chceme naučiť žiakov otvorenému spôsobu jednania v duchu stanovených pravidiel správania podľa platného školského poriadku, práv dieťaťa a Listiny ľudských práv a slobôd:

–       o dosiahnutie cieľov sa snaží celý kolektív školy – napĺňanie, priebeh a výsledky sleduje koordinátor pre výchovu k ľudským právam.

 

Záujmová činnosť

–           Príloha č. 2  Krúžková činnosť – ponuka

P.č. Názov krúžku Termín
1. Rope skipping

krúžok pre žiakov 1. – 2. stupňa

  Po, Št  14:00-16:00
2. Pohybové hry   krúžok pre žiakov 1. -2.roč.   Po 14:00-16:00
3. Varenie  krúžok pre žiakov 4. – 9. ročníka   St, Št 14:00-16:00
4. Mladý novinár

krúžok pre žiakov 5. –9. roč.

krúžok pre žiakov 3. -4. roč.

  Št 14:00-16:00
5. Tvorivé dielne  krúžok pre žiakov 3.-4.roč.   Po 14:00-16:00
6. Futbal   krúžok pre žiakov 2. stupňa   St  14:00-16:00
7. Basketbal chlapci 1. st.   Po  16:00-17:00
8. Strelecký   krúžok pre žiakov 2. stupňa   Po  14:00-16:00
9. Basketbal dievčatá 5. ročník   Ut, Št 16:00-17:00
10. Jazykové a rečové zručnosti

krúžok pre žiakov 9. ročníka

  Po 14:00-16:00
11. Matematika a logika

krúžok pre žiakov 2. stupňa

  St  14:00-16:00
12. Športové hry  pre žiakov 2. stupňa   St  14:00-16:00
13. Angličtina Start Right 1. roč.   Ut, Pi  13:45-14:30
14. Angličtina Start Right 2. roč.   Ut, Pi  13:45-14:30
15. Angličtina Start Right 3. roč.   Ut, Pi  14:45-15:30
16. Angličtina Start Right 4. roč.   Ut, Pi  14:45-15:30
17. Angličtina Start Right 5.roč.   Ut, Pi  15:45-16:30
18. Angličtina Start Right 7.roč.   Ut, Pi  15:45-16:30
19. Gymnastika   Po,Št  16:30-17:30
20. Karate   Po,Št  16,30:17,30
21. Tenis   kurty
22. Zápasenie – chlapci a dievčatá od 6 rokov   Ut,Št  16,00-17,30
23. Programovanie pre žiakov od 8- 13 rokov   Ut,Št  14,00-15,00
24. Stolný tenis   Ut  16,00 – 17,00

Záujmová činnosť, ktorú ponúkajú športové kluby a občianske združenia v prenajatých priestoroch našej školy:

–        OZ Karate Klub Seiken ponúka pre žiakov výcvik a tréningy v karate (naši žiaci, členovia Klubu Seiken dosahujú medzinárodné úspechy)

–        OZ Tenisový klub OLYMP ponúka na tenisových dvorcoch výcvik a tréningy v tenise

–        Bratislavský chlapčenský zbor Mgr. Art. Magdalény Rovňákovej

ponúka pre talentovaných chlapcov možnosť stať sa členom zboru (zápis každoročne na začiatku školského roka po absolvovaní konkurzu)

–       vyučovanie anglického jazyka International House Bratislava

–       Zápasnícky klub pre chlapcov a dievčatá, ktorý vedie bývalý majster sveta p. Rodion Kertanti

Alternatívne formy vyučovania

–       vyučovanie prostredníctvom interaktívnych a digitálnych technológií, exkurzie, besedy s pozvanými lektormi, spolupráca s ŠKD a CVČ, spolupráca MŠ na Gessayovej ul. a žiakov 1. ročníka, škola v prírode a lyžiarsky kurz podľa záujmu detí a rodičov, letné tábory pri mori, prezentácie a projekty v rámci voliteľných predmetov na 2. stupni, aktivity žiackeho parlamentu.

–       naša škola tradične zabezpečuje organizáciu okresného kola súťaže v umeleckom prednese  poézie a prózy Hviezdoslavov Kubín, Fyzikálnu olympiádu a Olympiáda zručností

Projekty

–        (ESF) -Rozvojový program – Inovácia obsahu a metód vyučovania anglického jazyka v 1.- 4. ročníku základných škôl v mestskej časti Bratislava – Petržalka

–       Európa v škole – doplnková forma implementácie európskej dimenzie do procesu výchovy a vzdelávania- spolupatričnosť Európy

–       Medzinárodné partnerstvo škôl E-Twinning

–       Detský čin roka

–       Naučiť lepšie, odmeniť viac –

–       Otvorená škola v oblasti športu – účasť v športových aktivitách Petržalka v pohybe, Liga za duševné zdravie

–       Správaj sa normálne – cieľom projektu je budovanie mostu dôvery medzi políciou, školou, dieťaťom, rodinou a verejnosťou.

–       Biodiverzita – spoločnosťou Veolia s.r.o. vyhlásený projekt s cieľom výchovy žiakov k ochrane životného prostredia

–       Petržalská super škola – veda nie je nuda – cieľom projektu sprostredkovať najnovšie vedecké poznatky o regióne Bratislava-Petržalka formou prednášok kvalifikovanými odborníkmi delegovanými SAV.

–       Enviroprojekt – separovaný zber papiera, batérií a komunálneho odpadu

–       Game Over – zdravý životný štýl zameraný na výživu a šport

–       Záložka do knihy spája školy – cieľom projektu ja nadviazanie kontaktov medzi českými a slovenskými základnými školami a podpora čítania prostredníctvom výmeny záložiek do kníh, ktoré žiaci vyrobia ľubovoľnou technikou.

–       Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice s cieľom zábavnou formou podporiť vzťah ku knihám, knižnici a čítaniu.

–       Projekt cezhraničnej spolupráce Bratislava – Kittsee, príprava žiakov plniacich povinnú školskú dochádzku osobitným spôsobom na území Rakúska v predmetoch slovenský jazyk a literatúra, dejepis, národohospodársky zemepis a vlastiveda

–            Festival olympijských  nádejí – projekt s cieľom prehlbovať a rozvíjať záujem a vzťah detí mladšieho školského veku o šport

–       Ovocie do škôl – Program MŠ SR na podporu zdravých stravovacích návykov detí s dôrazom na konzumáciu ovocia

Naša spolupráca

Na dosiahnutie vyššej úrovne výchovno-vzdelávacích výsledkov využívame možnosti spolupráce s odbornými inštitúciami s cieľom podporiť osobnostný rozvoj našich žiakov

MÚ MČ Bratislava-Petržalka, OŠaŠ – riadiaca, kontrolná  a poradenská činnosť

KZP Petržalka – ponuka kultúrnych a vzdelávacích programov pre žiakov

Ministerstvo školstva SR  – legislatívna a poradenská činnosť

ŠPÚ, NÚCEM – odborno-poradenská činnosť, Testovanie 9

IUVENTA – odborné vedenie pri zabezpečovaní  súťaží a účasti na nich

Metodicko-pedagogické centrum, Ševčenkova – vzdelávanie pedagogických zamestnancov, celoživotné kontinuálne vzdelávanie PZ a OZ

Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny – právna a poradenská činnosť pre deti s poruchami správania a deti zo sociálne znevýhodneného prostredia

Centrum voľného času, Gessayova 6 – spolupráca v oblasti záujmovej činnosti detí a ŠKD, spolupráca pri organizovaní okresných aktivít

Materská škola, Gessayova 31  – spolupráca detí a pedagogických zamestnancov MŠ a 1. ročníka Základnej školy prostredníctvom otvorených hodín, spoločných nácvikov kultúrnych programov a účasti detí MŠ na aktivitách organizovaných ZŠ a naopak

Súkromné centrum špeciálno-pedagogického poradenstva, Stálicová 3254/2 – poskytovanie psychologickej, diagnostickej, výchovnej, poradenskej a preventívnej starostlivosti žiakom, rodičom a pedagógom

Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie ,Švabinského 7 – poskytovanie psychologickej, diagnostickej, výchovnej, poradenskej a preventívnej starostlivosti žiakom, rodičom a pedagógom

Špeciálna základná škola, Žehrianska – oblasť vzdelávanie detí s poruchami učenia, zápis do 1. ročníka

PdF UK, Bratislava – pedagogická prax študentov

Miestne knižnice na Prokofievovej, Rovniankovej, Ambroseho a Furdekovej ulici – rozširovanie čitateľských záujmov, informácia o fonde krásnej literatúry, besedy so známymi osobnosťami v oblasti literárnej tvorby

Obvodné oddelenie Policajného zboru (OO PZ) ,Petržalka – stred, Námestie hraničiarov – spolupráca pri vyžiadaní pomoci vo veciach zabezpečenia vnútorného poriadku a bezpečnosti školy, ochrany budovy školy a jej okolia, preventívne besedy so žiakmi

Ústav experimentálnej psychológie SAV – spolupráca pri výskume čitateľskej gramotnosti detí

Ignác Gessay

(17.6.1874  – 12.8.1928)

 

 

 

         Ignác Gessay bol novinár a politik. Narodil sa v Tvrdošíne okres Dolný Kubín. Zomrel v Bratislave 12.8.1928. Je pochovaný  v Bratislave na Ondrejskom cintoríne.  Čierny náhrobný kameň na jeho hrobe je ľahko vidno z  chodníka  ulice 29. augusta s výraznými zlatými literami jeho mena.

            Jeho otec Jozef Gessay bol roľník , matka Žofia, rodená Ferančíková. S manželkou Emíliou, rodenou Kohútovou mal  2 dcéry a 2 synov.

            V rokoch 1880 – 1885 vychodil ľudovú školu v Tvrdošíne, v rokoch 1886 – 1890  študoval na gymnáziu v Trstenej, v rokoch 1890  – 1891 študoval na učiteľskom ústave v Spišskom podhradí a v rokoch  1891 – 1894 v Egeri v Maďarsku.

            Od roku 1894 učil na Orave vo Veľkých Žbinciach, Liesku, Štefanove nad Oravou, Tvrdošíne –  Krásnej Hôrke, Ústí nad Priehradou, neskôr aj v Zemplíne. Po presídlení do USA učil od roku 1898  do roku 1900 v meste Olyphant v štáte Pensylvánia. Od roku 1900 až 1910 bol redaktor Amerikánsko-slovenských novín  v Pittsburghu, súčasne od roku 1903 – 1919  redaktorom Slovenského denníka a jeho hlavným redaktorom, od roku 1908 redaktorom Raráška, od roku 1913 hlavný redaktor  New Yorského denníka , od roku 1911  Národných novín, orgánu Národného slovenského spolku,  ktorý v roku 1915 spolu s Jánom Pankúchom  založili.  ( Ján Pankúch  pôsobil v štáte Pensylvánia najprv ako baník, neskôr ako tlačiarenský robotník, tlačiar a neskôr majiteľ tlačiarne a vydavateľ, ktorý zabezpečoval tlač a vydávanie slovenských národných publikácií pre slovenských vysťahovalcov  v USA.). Od roku 1915 – 1918 bol redaktorom Denného hlasu, stredoškolského časopisu Mládež, 1918 zakladateľ Nového Slováka, orgánu Slovenskej ligy v Amerike , 1918 – 1919 jeho redaktor. V roku 1919 bol členom československej delegácie na mierovej konferencii v Paríži. V roku 1920 organizoval  repatriáciu slovenských vysťahovalcov z USA , v rokoch 1920 – 1922 vydával informatívny časopis o slovenských vysťahovalcoch Americký Slovák v Bratislave.     

            Ako príslušník slovenského národného hnutia bol perzekvovaný uhorskými úradmi. Organizačne sa zameriaval na kultúrne a politické povznesenie amerických Slovákov, v roku 1901 bol funkcionárom Národného slovenského spolku. Bol v roku 1907 spoluzakladateľom a funkcionár Slovenskej ligy, pôvodca osvetovej akcie a edície „Štyri knihy za dolár“, prispel  do jej prvého zväzku (Kompendium od P. Jamarika).

           Po roku 1914 bol spoluorganizátorom prvého československého zahraničného odboja , ako referent pre vojenské veci zostavoval v Clevelande slovenské dobrovoľnícke jednotky , inšpiroval milióndolárovú zbierku na pomoc Slovensku. Pripravoval Clevelandskú dohodu , v máji 1918 podpísal Pittsburghskú dohodu  a bol členom  Československej národnej rady  v USA. V roku 1920 založil Slovenskú ligu na Slovensku, ktorá mala  najmä na národnostne zmiešanom území  buržoáznej I. ČSR kultúrno-výchovné ciele.

Bol autorom politickej a kultúrnej publicistiky, drobných próz, didaktických veršov, asi 4 tisíce úvodníkov. Redigoval  7 ročníkov Národného kalendára, v ktorom uverejňoval svoju poéziu. V roku 1914  organizoval tlačové kampane proti návštevám maďarských politikov Aponiho a Károlyho v USA. Je autorom dejín USA a memoárov o politických udalostiach okolo vzniku československej samostatnosti.

            Jeho syn Ján Gessay bol redaktorom v USA, kde v roku 1910 vydával v Pittsburghu mesačník Mládež, v roku 1912 redigoval v Scrantone štát Pensylvánia mesačník Nová vlasť.

            Druhý syn Vladimír Gessay, maliar, ktorý sa narodil  28.10.1904 v Pittsburghu štát Pensylvánia USA žil do roku 1945 v USA. Od roku 1920 študoval v súkromnej maliarskej škole G. Malého v Bratislave, 1922 – 1930 na Akadémii výtvarných umení v Prahe u j. Obrovského a 1925 – 1930 u Maxa Švabinského, 1930 – 1931 na Akadémii Julien v Paríži u Jeana –Paula Laurensa. V roku 1937 zabezpečoval v New Yorku  ako člen Spolku slovenských umelcov výstavu slovenského umenia. Vo svojej výtvarnej práci naväzoval na slovenskú výtvarnú generáciu 20. rokov v jej hľadaní národného slohu, maľoval krojové štúdie, horské krajiny a zátišia. Inšpiroval sa  najmä vidieckym životom stredného Slovenska, Horehroním a Važcom.

 

Kontaktujte Nás!