Školské špeciálne pedagogičky

Mgr. Ingrid Trebuňová         trebunova.ingrid@zsgessba.petrzalka.sk

        

Kto sme?

  • špeciálne pedagogičky, ktoré sa priamo podieľajú na výchove a vzdelávaní žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami

Aká je naša náplň práce?

  • priama práca so začlenenými žiakmi
  • konzultácia a spolupráca s rodičmi
  • spolupráca s učiteľmi, usmerňovanie ich práce so začlenenými žiakmi
  • nápravné cvičenia so žiakmi so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami (ŠVVP)
  • sledovanie žiakov s problémami v učení počas vyučovania
  • sledovanie adaptácie prvákov a piatakov
  • spolupráca s výchovným poradcom
  • spolupráca so školskou psychologičkou
  • spolupráca so špecializovanými zariadeniami – s poradenskými inštitúciami

Ako pracujeme?

  • individuálne – na hodine so žiakmi
  • v učebni školského špeciálneho pedagóga individuálne alebo v skupine

Kto sú žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami?

  • žiaci so zdravotným postihnutím – napr. s mentálnym, sluchovým, zrakovým alebo telesným postihnutím, narušenou komunikačnou schopnosťou alebo autizmom
  • žiaci dlhodobo chorí alebo zdravotne oslabení
  • žiaci so špecifickými vývinovými poruchami učenia
  • žiaci s poruchou aktivity a pozornosti
  • žiaci s poruchami správania
  • žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia
  • žiaci s nadaním

Ktoré sú najčastejšie špecifické vývinové poruchy učenia?

  • Dyslexia – špecifická porucha čítania – pri čítaní si dieťa zamieňa tvarovo, zvukovo podobné hlásky, prehadzuje, pridáva, vynecháva hlásky, nerozumie prečítanému textu.
  • Dysortografia – špecifická porucha pravopisu – pri písaní dieťa vynecháva, pridáva, prehadzuje písmená, zamieňa tvarovo a zvukovo podobné písmená, nerozlišuje tvrdé a mäkké slabiky, nerozlišuje krátke a dlhé samohlásky, nedodržiava hranice medzi slovami.
  • Dysgrafia – špecifická porucha písania – grafický písomný prejav dieťaťa je ťažko čitateľný až nečitateľný, písmo je ťažkopádne, neusporiadané, neúhľadné, nie je dodržané písanie na riadku, dieťa si nedokáže zapamätať a napísať správne tvary písmen.
  • Dyskalkúlia – špecifická porucha matematických schopností – prejavuje sa problémami pri orientácii na číselnej osi, zámenou číslic, neschopnosťou robiť matematické operácie (sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie), poruchami                               v priestorovej orientácii.
  • Dyspraxia – špecifická porucha zvládnutia zložitejších manuálnych výkonov – dieťa si nedokáže osvojovať postupy bežných činností – je pomalé, nemotorné, ťažkopádne, má ťažkosti s hrubou aj jemnou motorikou.

Ako postupovať v prípade, že má Vaše dieťa problémy v škole

  • v prvom rade oslovte triedneho učiteľa Vášho dieťaťa alebo vychovávateľky v ŠKD
  • ak budú potrebovať učitelia pomoc skontaktujú priamo na škole školské špeciálne pedagogičky, školskú psychologičku alebo výchovného poradcu
  • porozprávajú sa s Vami, pomôžu a usmernia
  • poradia Vám, kde sa máte obrátiť o pomoc
  • na základe výsledkov, odborných vyšetrení sa určí najefektívnejší postup nápravy

Čo je dôležité vedieť?

  • majte na pamäti, že včasné odhalenie problémov, pomôže Vám i dieťaťu k dosiahnutiu lepších výsledkov v škole, ale aj vzťahu v rodine
  • vytrvalá, pravidelná a systematická práca s dieťaťom v domácom prostredí sú základným predpokladom úspechu pri náprave porúch učenia a správania
  • v prípade, že sa dieťaťu neposkytne potrebná starostlivosť môžu poruchy učenia a správania veľmi negatívne ovplyvniť život dieťaťa
  • viac informácií, prípadne osobne stretnutie je možné si dohodnúť každý deň v týždni prostredníctvom e-mailu

Kontaktujte Nás!